en de
Du er her: Hjem > Rådgivning > Ombyggede biler og motorcykler > Motorcykler

Motorcykler

 

Effektforøgelse (herunder udskiftning af motor)

De nye regler indeholder bl.a. følgende nyheder:

  • Mulighed for 21-40% effektforøgelse med begrænsede undersøgelser
  • Mulighed for op til 100% effektforøgelse (dog maks. 40 kW/100 kg køreklar vægt inkl. fører) inkl. undersøgelse af køreegenskaber
  • Krav til emission (CO i tomgang) for motorcykler op til 2004, Euro-norm derefter
  • Uændret motor fra anden model kan emissionsmæssigt godkendes uden emissionsmålinger
  • Lidt lempelige krav til målingerne af støj og luftforurening
  • Bremsefading, ny alternativ mulighed – størrelseskrav samt supplerende kontrol
  • Topfartsforøgelse, mulighed for ophævelse af begrænser

 

 

Selvbyggede motorcykler

De nye regler indeholder bl.a. følgende nyheder:

  • Mulighed for ombyggede og selvbyggede motorcykler svarende til hidtidige regler for hotrods, m.v. Fastsatte krav til afprøvninger
  • Nemmere godkendelsesprocedure ved benyttelse af ”kendte” produkter (f.eks. forgaffel og bremsecalipre fra komponentfabrik)
  • Støj, luftforurening og bremser henviser til de lempede krav ved tuning af motorcykler
  • Størst tilladte forhold mellem effekt og køreklar vægt inkl. fører: 40 kW/100 kg
  • Præciserede regler for teknisk årgangsfastsættelse
  • Nye regler for stelnummer og navne-fastsættelse for motorcyklen

 

Øvrige punkter vedrørende motorcykler

De nye regler indeholder bl.a. følgende nyheder:

 

  • Effektforøgelser (se om dette i punkt ovenfor)
  • Nye regler om udskiftning af hjul
  • Nye regler om udskiftning af fjeder og støddæmpere
  • Justerede regler om udskiftning af bremsesystem
  • Justerede regler om udskiftning af forgaffel og/eller baggaffel
  • Justerede regler om ændringer af stel, herunder cafe-racere
  • Mulighed for udskiftning af stel
  • Nye regler om teknisk årgangsfastsættelse

Hent folder vedrørende motorcykler    OBS: Ny version gældende pr. 1. marts 2017

Folder med nye regler - MC