Deutsch English
Du er her: Hjem > Rådgivning > Ombyggede biler og motorcykler > Motorcykler

Ombyggede motorcykler og cafe racer projekter

Reglerne for godkendelse af ombyggede motorcykler er fastsat af Færdselsstyrelsen i Vejledning om Syn af Køretøjer,

Regelsættet angiver, hvilke former for ombygning af mc, som kan godkendes uden syn og hvilke, som kræver dokumentation fra en prøvningsinstans for at blive godkendt.

Læs vejledningen for syn af ombyggede motorcykler, afsnit 18.05

Hvilke test skal ombyggede motorcykler bestå hos prøvningsinstansen?

Hvis ændringerne af din motorcykel, fx ombygning til cafe racer, kræver prøvning og dokumentation hos en prøvningsinstans, kan du i Bekendtgørelsen for prøvningsinstanser læse hvilke krav til kontrol og afprøvning af ombyggede motorcykler, som Færdselsstyrelsen stiller.

Se bekendtgørelsen for test og prøvning af motorcykler her

Hovedpunkter i forbindelse med ombyggede motorcykler

Herunder har vi samlet en række hovedpunkter i forbindelse med cafe racer projekter og anden ombygning af mc:

Effektforøgelse (herunder udskiftning af motor)

  • Mulighed for 21-40% effektforøgelse med begrænsede undersøgelser
  • Mulighed for op til 100% effektforøgelse (dog maks. 40 kW/100 kg køreklar vægt inkl. fører) inkl. undersøgelse af køreegenskaber
  • Krav til emission (CO i tomgang) for motorcykler op til 2004, Euro-norm derefter
  • Uændret motor fra anden model kan emissionsmæssigt godkendes uden emissionsmålinger
  • Krav til målingerne af støj og luftforurening
  • Bremsefading, ny alternativ mulighed  – størrelseskrav samt supplerende kontrol
  • Topfartsforøgelse, mulighed for ophævelse af begrænser

Selvbyggede motorcykler

  • Mulighed for ombyggede og selvbyggede motorcykler svarende til hidtidige regler for hotrods, m.v. Fastsatte krav til afprøvninger
  • Nemmere godkendelsesprocedure ved benyttelse af ”kendte” produkter (f.eks. forgaffel og bremsecalipre fra komponentfabrik)
  • Støj, luftforurening og bremser henviser til de lempede krav ved tuning af motorcykler
  • Størst tilladte forhold mellem effekt og køreklar vægt inkl. fører: 40 kW/100 kg
  • Præciserede regler for teknisk årgangsfastsættelse 
  • Nye regler for stelnummer og navne-fastsættelse for motorcyklen

Øvrige punkter vedrørende motorcykler

  • Effektforøgelser (se om dette i punkt ovenfor)
  • Nye regler om udskiftning af hjul
  • Nye regler om udskiftning af fjeder og støddæmpere
  • Justerede regler om udskiftning af bremsesystem
  • Justerede regler om udskiftning af forgaffel og/eller baggaffel
  • Justerede regler om ændringer af stel, herunder cafe-racere
  • Mulighed for udskiftning af stel
  • Nye regler om teknisk årgangsfastsættelse